Från ströjobb till en fast anställning

Follow my blog with Bloglovin

När jag gick på gymnasiet och läste till Barnskötare så fick man en jobbgaranti vid studenten.
Så jag tog studenten i maj 2009 och i augusti började jag jobba på en förskola nära mig.
Väldigt smidigt kan man tycka…men det fanns en mörk sida också.
Eftersom jag bara var placerad på den förskolan tillfälligt (vilket jag fick veta efteråt) så var man tvungen att söka andra jobb i Göteborg så fort det dök upp något.
Jag hade ingen fast plats på förskolan utan gick utöver hela tiden eller fick hoppa in sin vikarie när det behövdes. Även morgonfritids fick jag ha hand om ibland.
Fick i stort sett alltid räkna med en arbetsdag mellan 06.00-18.00, kunde öppna på ett ställa och stänga på ett annat. Inget dröm jobb direkt.
Jag ville ha en fast punkt, min avdelning helt enkelt. Där jag var någon och var viktig.
Sökte lite jobb men de märkte nog rätt tydligt att jag inte var intresserad på intervjuerna så jag fick inget.
Jag tröttnade till slut på stressen av att hela tiden söka jobb i.o.m arbetsgarantin så jag sa upp den men fick ändå vara kvar på stället då de behövde en resurs.
Så jag blev anställd mellan 6mån-12mån i taget.
I slutet av min tid i Göteborg (när jag även var gravid med Annie) så fick jag chansen att vara med och starta upp en ny avdelning för 1-åringar. En bra erfarenhet och roligt att få vara med från början. Dock blev jag sjukskriven pga foglossning när allt kommit igång men det var inget att göra åt då det var mycket lyft och annat praktiskt som krävde god fysik och snabba rörelser.

Vid varje mammaledighet så har jag börjat leta jobb när barnen vart runt 1år.
När min ledighet för Annie led mot sitt slut så kikade jag runt på vad som fanns och snubblade över en resurstjänst i en 4:e klass på en privat skola som man blev anställd terminsvis på.
Annonsen skulle gå ut följande dag (en fredag) och Johan sa att jag skulle söka för skojs skull.
Dagen efter ringer rektorn och frågar om jag har möjlighet att komma på en intervju kommande måndag och det vill jag väldigt gärna.
Intervjun gick jättebra, trevlig rektor och även en lärare var med. Hon sa att hon skulle höra av sig under den kommande veckan med besked. Och hon drog verkligen ut på det till sista stund. Fick samtalet i slutet av veckan och sa att jag var en av de som sökt som inte hade någon erfarenhet men att de jättegärna ville ha min till tjänsten ändå.
Jag blev självklart superglad och skulle börja redan kommande måndag den 4/2-13.
Trivdes rätt bra, klassen var underbar och jag följde med dem tills de skulle börja 6:an.
Sedan behövdes det en barnskötare i förskolan som tillhörde skolan, på småbarn som jag fick. Var där fullt ut en termin sen blev jag gravid med Ellie och det var en del jobb med mycket lyft, släpa sovmadrasser hit och dit, upp och ner med alla stolar varje dag mm. Så det blev för tufft och jag blev sjukskriven på heltid feb-15.


Jag har aldrig haft turen att få en fast anställning då barnskötare inte har fått/får så många sådana chanser. Men nu under våren 2016 så började det dyka upp tjänster med överskriften ”Förskollärare alternativt barnskötare” som var tillsvidaretjänster och jag skickade iväg CV efter CV till både kommunala och föräldrakooperativ.
Sökte närmare 15 tjänster och fick komma på 3 intervjuer, 2 föräldrakooperativ och 1 kommunal.
Alla var väldigt positiva och tycket att jag verkade duktig trots att jag var lite yngre.


Den 14/6-16 var en av intervjuerna, en fast tjänst på den kommunala förskolan.
Jag kommer dit vid 13-tiden och hälsar på förskolechefen, hon verkade väldigt neutral och ”chefig”.
Vi satte oss i ett litet rum och jag fick berätta lite om mig själv, erfarenheter och intressen.
Hon sa att hon fått ett bra intryck och att vi skulle gå en runda i huset och hälsa på all personal.
Det var en väldigt fin förskola och fräsch trots att den var 25år gammal.
När vi kom till småbarnsavdelningen så sa chefen att här är avdelningen som tjänsten är på.
Jag hälsade på personalen och fick en bra känsla med dem, vi småpratade lite och fick god kontakt.
När vi var klara med rundvandringen så trodde jag att jag skulle tacka för mig men då ville chefen prata med mig igen, vi gick in i det lilla rummet och hon stängde dörren.
”Oj är detta bra eller dåligt?” hann jag tänka innan hon började prata igen.

 
Chefen: - Jag måste säga detta redan nu, jag är väldigt intresserad av dig och vill ha dig här. Om jag erbjuder dig tjänsten tackar du ”ja” då?
Jag: - Jag är väldigt intresserad och jag skulle absolut tacka ja.
Chefen: - Ja men dåså! Jag ska bara ringa lönekontoret och få klartecken så ringer jag dig inom en väldigt snar framtid.
Jag: - Tusen tack, vi hörs snart.
Kl. 13.30 lämnade jag förskolan och min (förhoppningsvis) blivande arbetsplats.
Att så gott som bli anställd på plats gav en enorm egoboost, man kände sig så fruktansvärt stolt och chockad på samma gång.

15/6 kl. 10.00
Telefonen ringer…jag ser vem det är och hjärtat går från vila till 200 på några få sekunder.
Jag: - Hej det är Sandra.
Chefen: - Ja hej Sandra, detta är … från igår. Hur står det till idag?
Jag: - Jodå det är bara bra tack, och med dig är det bra också hoppas jag?
Chefen: - Ja absolut! Jag har nu pratat med lönekontoret och fått grönt ljus för din lön. Så nu frågar jag dig, är du intresserad av en fast anställning på 90% som barnskötare hos oss?
Jag: - Jag är mycket intresserad och vill väldigt gärna jobba med er!
Chefen: - Då hälsar jag dig hjärtligt välkommen och stort grattis till jobbet.
Jag: - Tusen tack!
Vi pratade en stund till om lite pappersarbete osv.


JAG HADE FÅTT ETT FAST JOBB!

 

 

 

 

Några dagar senare ringde jag min nya avdelning för att bestämma en dag då jag kunde komma och bekanta mig lite och vara med på lite planering inför hösten.
Väl där så var det mycket trevligt, jag blev oerhört väl mottagen och jag kände mig som en i gänget med en gång. Jag har hamnat på det bästa tänkbara stället kände jag.
Efter den lilla planeringsstunden så kramades vi hejdå och önskade trevlig sommar.

8/8
Första dagen på nya jobbet!
Fick en mjukstart med kort dag men det var intensivt ändå med att lära sig var allt fanns, allas namn osv. Men ack så roligt!
Alla kollegorna är verkligen toppen och lätta att prata med.

 
 

Och sen dess har jag varit fast, söndagsångest/måndagsångesten har varit minimal jämfört med andra jobb jag haft.
Jag är enda barnskötaren på hela huset men ingen har någonsin fått mig att känna mig mindre värd än någon annan. Ingen har gått förbi mig för att fråga någon av mina närmaste kollegor istället för mig.
Jag har precis samma arbetsuppgifter som de andra två i mitt arbetslag som är förkollärare, vi delar på ALLT. Och det är nog det med som får mig att då och då glömma att jag ”bara är barnskötare”.
Våra titlar är bara på papper men vi är lika mycket värda, lika viktiga och har lika mycket ansvar.

 

Att ha fått denna chansen till ett fast jobb…har fortfarande inte förstått det. Det är så stort för mig och är tacksam varje dag. Ja exakt varje dag tänker jag tanken
”Vilken tur jag har haft som fick detta jobbet”. I.o.m detta jobb så är jag någon, jag har en viktig roll och en stor betydelse. På mina andra jobb har man ibland fått höra ”ja men du är ju bara barnskötare eller bara resurs” när man har kommit med en idé eller åsikt. Men inte här, här lyssnar de på mig, berömmer och värdesätter mig och mina tankar.


Stort tack mina fantastiska kollegor för att ni får mig att trivas så himla bra
Jag känner att här är jag viktigt och här vill jag stanna!

Ha de gott, kram kram


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0