Utslag-läkarbesök-diagnos 2016/2017

I månadsskiftet maj-juni förra året så hittade jag röda utslag på mina armar, hals och ryggen. Det såg ut som torrfläckar så jag började smörja dem med mjukgörande för att se om det blev bättre. Det blev det inte så jag tog lite mild kortison som jag hade för de flesta vet att är det något med huden så är det kortison man tar till.

Höll på till början av juli men utan resultat och fick dessutom bara fler, hörde av mig till vårdcentralen och fick en tid den 5juli hos en distriktsköterska.

5/7 - ”Du har en mild variant av en tillfällig psoriasis som förvinner av sig själv om ca 6veckor efter debut. Fortsätt med din milda kortison så ordnar det sig”
Jaha, tänkte jag, det var ju inte så farligt då jag trodde att det var ren psoriasis eftersom det finns i min familj och att halsfluss kan vara en utlösande faktor (Fick min livs första halsfluss i april-16 och ännu en i maj-16).
Då åker jag hem och väntar ut det då.
Men tiden gick och dessa veckor passerade utan att det försvann och det kom bara mer och sen blev de rödare, tjocka och fjällade något enormt.
Hörde av mig igen och fick en ny tid.

23/8 – Ny tid hos distriktssköterska som fortfarande tycker att det ser ut som den bedömningen hon gjorde tidigare, Men jag gav mig inte utan tryckte på att jag ville ha en läkare som kollade på det. Och till slut fick jag det.

6/9 - ”Du har eksem, smörj med detta så blir det bra” sa läkaren. 
Så jag fick ny kortisonkräm och mjukgörande att hämta ut och sen åka hem.
Smörjde och smörjde, utslagen växte och blev till ringar som läkte i mitten men försvann inte. Ringde åter igen till vårdcentralen och fick en telefontid till läkaren jag var hos sist.

24/10 - ”Jag skickar en remiss till hudmottagningen så blir du snart kallad”
Vilken lättnad, nu ska jag snart äntligen få komma till en expert på hud som kan hjälpa mig. Mina ringar på huden fortsatte att växa och nu med Internet så är man nästan sin egen läkare, så jag googlade och ring upp något som kallas för Ringorm. En svampinfektion i huden som man blir smittad av från djur. Jag plockar upp telefonen och ringer vårdcentralen igen, berättar vad jag hittat och får en tid till ytterligare en distriktssköterska.

11/11 - ”Jag erbjuder dig en kräm att smörja med och ett schampoo mot detta så hoppas vi att det hjälper” sa sköterskan.
Jag bryter nästan ihop, jag orkar inte smörja mer utan att veta vad det är för fel.
Jag säger att jag vill ha svampmedel i tablettform och hon säger till svar att det kan bara läkare skriva ut. Hon ser på mig hur ledsen jag är och tar upp telefonen och kollar om någon läkare är ledig som kan ta emot mig på plats. Det fanns det!

Så in till läkaren med stora förhoppningar om att jag skulle få hjälp.
- ”Åh vilka snygga exemplariska ringar du har för Ringorm, du får 4 tabletter utskrivna men du kommer troligtvis vara bra någon gång mellan den 2:a och 3:e”
Jag hörde änglakören i öronen, snart…snart skulle jag se ut som mig själv igen.


Men…ringarna försvann inte. Utslagen var tillbaka i full kraft och jag hade nu tagit min tredje tablett utan något resultat alls.
Jag ringer vårdcentralen IGEN, får en telefontid till läkaren jag var hos sist.
Han säger att jag ska få komma på ett snabbt återbesök för att skriva en remiss till så jag får komma till hud.

6/12 - ”Ja detta ser faktiskt ut som psoriasis, jag ringer min gode vän som är chefsläkare på hud och rådfrågar henne och sen ser jag hur det går med din första remiss”
Chefsläkaren tycker att det låter som ett solklart psoriasisfall. Får riktiga krämer mot detta men ska spara 2-3st utslag inför mitt besök på hud så de kan säkerhetsställa det fullt ut. Min remiss var inte särskilt prioriterad (skrevs i okt men det skulle dröja till årsskiftet innan jag kunde ens få ett brev med en tid under våren).
Men men jag hade i alla fall påbörjat behandlingen vilket jag skulle ha gjort på samma sätt när jag besökt hud.
Min hud började bli bättre redan första veckan vilket gjorde mig ännu mer säker på det jag trodde redan i maj att jag fått psoriasis. Jag började dock bli otålig över att jag inte fick något brev om tid till hud, så jag gjorde en fuling och ringde dem för att se om jag kunde få besked via telefon.

5/1-17 - ”Men din stackare, så länge du fått vänta. Jag får egentligen inte göra såhär men jag gör det ändå.
Jag bokar om din tid, kan du komma tisdagen den 10/1?”
Jag sa självklart ja och fick ett sådant lyckorus, helt fantastiskt!
Om 5 dagar skulle jag få ett klart besked.

10/1 – Dagen var kommen, jag skulle få min diagnos, åkte till Karlskronas Hudmottagning och fick träffa en jättebra och förstående läkare.
”Du har psoriasis” sa han efter att jag bara visat de utslag som jag sparat.
Jag fick genomgång av vilka olika behandlingar det finns i olika stadier.
Fick nya krämer med kortison och D-vitamin i, en för kroppen, en för ansiktet och en för hårbotten.
Jag körde på och, som tidigare psoriasiskrämerna, fick jag resultat första veckan.
Efter några veckor så hade resultatet avstannat och det hände inte så mycket mer.
Ringde hud och bad om en telefontid för att diskutera någon mer typ av behandling.
Då såg jag ute såhär:

 
 


24/1
- ”Det finns en annan sorts kombination du kan testa att smörja…”
Nej nej nej, inget mer testa och smörj, jag vill ha något som funkar NU!
”Då sätter jag upp dig på ljusbehandling i Karlshamn så hör de av sig om 1-2 veckor så kan du börja”

27/1 – Sköterskan på ljusbehandlingen ringde och jag skulle få min första solning den 31/1.
Det är extremt skönt att resan till att få veta vad som är fel är slut och att man nu kan jobba på lösningar istället.


Tänk att det ska krävas 6 besök på vårdcentralen och en jäkla massa samtal för att få komma till hud och få en diagnos, 6mån av förtvivlan och hjälplöshet, tjat och irritation.
Så onödigt när jag sa till sköterskan vid första besöket vad jag trodde att det var, att inte gå på det patienten berättar och kollar upp sånt från första början.
Jaja nu är det över och jag behandlas så gott det går för min del nu.
Och det är där jag är just nu, jag solar 2ggr i veckan och smörjer med en kortisonspray 2ggr i veckan och mjukgörande resten av tiden.

 

Jag har blivit så mycket bättre i huden (och brunare hehe).

 

Dock råkade jag ut för en bieffekt av att ha använt stark kortison under en lång tid, alldeles röd runt munnen med finnliknande utslag. Men nu när jag börjat trappa ner på kortisonen så har det börjat bli bättre också.
Sen lite mer än en vecka tillbaka levt glutenfritt för det finns studier som visar att personer med psoriasis har blivit betydligt bättre av att inte äta inflammatoriska saker som t ex. gluten. Skulle testa 3-4 veckor sa min sköterska så får vi se om det märks.
Någon som har fler tips på hur man kan förbättra livskvaliten vid psoriasis så är det väldigt välkommet.

Det var/är min psoriasisberättelse och resan till att få en diagnos, misstänker någon det själv så stå på er för guds skull! Det är det enda rätta, gå på er magkänsla. 
Det är man själv som känner sin kropp bäst och är något fel så är det oftast det.

 

What doesn´t kill you makes you stronger!

Ha de gott alla, kram kram♡


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0