Hälsocoach för barn och ungdomar…och ett starkare, bättre JAG

Utbildningen Hälsocoach för barn och ungdomar på Lillsveds idrottsfolkhögskola i Stockholm på Värmdö upptäckte jag för första gången 2014, sökte och kom in men tackade nej då jag sökte som en plan B om jag inte skulle haft jobb.
Tänkte inte mer på det men i slutet av sommaren 2015 så fick jag ett mail om att jag var antagen igen trots att jag inte hade sökt denna gången.
Skrev ett snabbt svar om att jag inte var intresserad….men började fundera en gång extra strax efteråt.
Jag kollade igenom utbildningsplanen igen, den var på distans 50% med 5st fysiska träffar, att den riktade sig till de som arbetade i förskola, skola eller med idrottande barn/ungdomar.
Äh jag kör! tänkte jag.
Skrev till skolan och frågade om min plats fanns kvar och det gjorde den!
Jag var väldigt förväntansfull och peppad på att börja resan om att få mer kunskap över barns hälsa.

Första distansdelen började i augusti med lite uppgifter och även en del läsning inför den kommande fysiska träffen.
Så den 10sept satte jag mig på ett plan och flög upp till Stockholm, hämtade ut min bil som jag hade hyrt och styrde kosan mot Värmdö och Lillsved.

 


Miljön ute vid skolan var helt outstanding, skog och hav låg sida vid sida och vädret var helt underbart!

 (Klicka på bilden så kommer ni till Lillsveds hemsida)


Väl framme så checkade man in sig, fick ett rum, ställde in väskan och sen var det lunch i matsalen (fantastisk mat). Hittade några av mina klasskompisar och vi småpratade lite innan det var dags att leta rätt på klassrummet.
Det var en väldig spridning av åldrar på oss, jag var bland de yngsta och sen var de flesta runt 40.
Men alla verkade trevliga och det var lätt att få kontakt med de flesta, vi delades upp i basgrupper som vi skulle jobba i när det var grupparbeten. Jag hamnade i en fantastisk grupp!
Eftersom det var första träffen så skulle vi lära känna varandra ordentligt, mellan träffarna skulle vi mest bara ha kontakt via nätet.
Så vi fick sitta och prata en del, berätta om oss själva och sen var vi ute och gjorde massa roliga gruppövningar.
Alla lärarna vi skulle ha under hela processen träffade vi och de verkade toppen allihop.

 

Vi började jobba med ett material, som vi skulle hålla på med under dessa 9månaderna som utbildningen skulle ta, som hette ”Det löser sig”.

 

Det handlade om att man skulle hitta något hos sig själv som man ville ändra på, t ex. sluta röka, motionera mer eller något annat litet projekt hos/med sig själv.
I mitt fall blev det projekt Sandra, jag skulle hitta mig själv igen. Den jag var innan jag fick massa fler roller som mamma och fru. Hade helt tappat bort henne, Sandra utan tillägg.
Så genom hela utbildningen så gjorde jag en enorm resa i personlig utveckling där JAG stod i fokus.
Inte barnen, inte Johan eller övriga i mitt liv utan BARA JAG.
Vad jag ville ändra på, vad jag skulle vilja göra mera, hur jag ville att saker och ting skulle vara osv. Man fick skriva väldigt mycket och här ett litet utdrag ur den första delen av arbetet:

Jag har sagt JA till mig själv, nu var det dags för Sandra att få göra något för sig själv och sin egen skull. Inte mamma-Sandra, inte Fru-Sandra utan bara Sandra.
Den som Sandra fanns under 19 år innan hon sakta började försvinna in i rollerna som mamma, fru, husägare mm. Denna resa gör jag för henne, för att hon ska få komma fram och bli den största delen av mitt liv igen.”

Det var ett fantastiskt arbete som jag lärde mig så mycket utav. Den enda delen av något arbete jag någonsin gjort där jag är i fokus och inte vad alla andra vill/tycker att jag ska göra. Jag kom så långt med mig själv och i sista delen av arbetet förstår jag nu i efterhand hur långt jag faktiskt kom:

”I o m Det löser sig så fick jag hjälp och tid att fokusera på att hitta tillbaka till mig själv, Sandra igen.
Det var som att börja ett helt nytt kapitel i mitt liv där JAG spelar huvudrollen igen och jag har lärt mig så mycket längs vägen. Att jag faktiskt är den viktigaste personen i mitt liv och jag är värd att prioriteras först då och då också.
Visst går barnen först i många sammanhang men jag får inte glömma bort mig själv igen”

Utbildningen flöt på med två träffar på hösten och tre på våren.
Innehållet vad blandat med allt ifrån ledarskap och äventyrspedagogik ute i skogen till kost och motion i klassrummet/gympasalen.

 


Ångrar ingenting och hade gärna gjort det igen.
I sista delen skulle vi göra ett projektarbete och min idé till det var att hitta
10st färdiga mellanmål som man kan köpa i butik och göra bättre versioner av dem.
Mycket jobb och tid krävdes men i slutet blev jag rätt så nöjd ändå.

Och sist men inte minst så ska jag också nämna Malin, min älskade underbara Malin som blivit som en storasyster för mig 
Hon har stöttat och funnits där för mig genom hela utbildningen och min personliga resa. Även om hon gått igenom mycket själv så har hon aldrig tvekat med att hjälpa mig när jag behövt det.
Vi hamnade i samma basgrupp, delade rum från 2:a träffen och hängde ihop dag som natt när vi väl träffades.
Du har betytt/betyder så mycket för mig och jag är så glad att jag träffat dig.
Stort tack för att du finns

 

Den 14juni kom mitt intyg hem i brevlådan på att jag nu vad Hälsocoach för barn och ungdomar.
En lyckans dag och jag satte med stolthet upp det på väggen.

 
 
 
 

Det var min resa till att bli bra för mig själv och för andra.
Ett långt inlägg men ett bra inlägg =)


Ha de bäst, kram kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0