När Ellie kom till världen ♡

Min förlossning med Ellie


Då var dagen äntligen kommen då vi skulle få sätta igång förlossningen för att inom kort få träffa vår andra dotter.

12/6 Kl 7.30
Vi anlände till sjukhuset, blev påkopplade CTG för att kolla hjärtljuden. Blev också undersökt och var då öppen 1,5cm och hade 2cm kvar av livmodertappen och mjuk (den är 4cm i sin fulla längd).

Kl 9.00
Pratade med ansvarig läkare för min igångsättning, hon förklarade att det fanns en ökad risk för att förlossningen kunde avslutas med ett kejsarsnitt eller med sugklocka och att förlossningen kunde bli långdragen. Sedan gjorde hon ett ultraljud för att kolla så huvudet låg neråt (det har ju varit frågetecken kring det till och från under graviditeten).

Kl 10.00
Får träffa första barnmorskan som ger mig dos 1 av Cytotec som ska få förlossningen att komma igång, dos 1-2 är svaga varianter för att se hur kroppen reagerar och går det bra så ökas dos 3-6.
Får ligga med CTG 30min innan varje dos och 30min efteråt.

Kl 12.20
Dos 2 av Cytotec ges.
Tiden går och det är väldigt lugnt och avslappnat, vi vilar mycket och har det bra jag och Johan.

Kl 14.30
Barnmorskebyte, fick en ung jättehärlig tjej. Har börjat få lite sammandragningar nu men inget som känns mer än att magen blir hård. Hon undersäker mig och är nu öppen 2cm och har 1cm kvar av livmodertappen. Får nu dos 3 av medicinen och det har gått bra med de svagare doserna så nu dubblas doserna.

Kl 16.40
Dos 4 av Cytotec ges och sammandragningarna har börjat kännas mer men inget som gör ont än.

Kl 18.40
Får dos 5 och ca 30min senare börjar det kännas som att något är på g, det drar mer i magen och känner lite tryck neråt.

Kl 19.30
Undersöks igen och nu är det bara 0,5cm kvar av tappen, känns fantastiskt att jag kommit såhär långt utan att jag haft ont. Med Annie låg jag och vred och vände mig i smärtor i detta stadiet.
Fick även en hinnsvepning för att försöka skynda på förloppet lite.

Kl 20.45
Får nu sista dosen Cytotec och säger även hejdå till vår underbara barnmorska som ska gå hem för dagen. För ca 30min sen så fick jag den första värken, medel mensvärk typ men började känna att det tog i rätt mycket mer.
När det nya barnmorskan kom in blev jag helt stum, det var samma som förlöste Annie, tyckte att hon var så himla bra så jag blev ju väldigt glad! Sen så kände hon faktiskt igen oss vilket var lite kul också. Var då öppen 2,5cm och klockan närmade sig nu 21.30 och eftersom att jag kände mer och mer nu så började vi traska i korridoren.
Värkarna blev starkare och starkare, varade ca 1min och kom med 2-3min mellanrum.

Kl 23.20
Bad om att få bli undersökt och var nu öppen 3cm, så pass mjuk så barnmorskan sa att vi kunde flytta till en riktig förlossningssal, ta hål på vattenhinnan och så kunde jag få smärtlindring.
Får lustgas vilket gjorde de nuvarande värkarna mycket lättare.
De gjorde hål på hinnorna och vattnet gick (kändes rätt äckligt) och så satte de en liten skalp på bebisens huvud så de kunde ha direktkontakt istället för massa saker på magen.

Kl 23.55
Nu har värkarna tagit i ordentligt och jag känner att lustgasen inte är tillräcklig, kan inte hålla tyst i masken när värken kommer men det känns som att det hjälper lite extra.
Ber om en ryggbedövning och barnmorskan ringer narkosdoktorn men han är inne på operation så vi måste vänta lite.

Värkarna blir bara värre och värre nu, den lilla skalpen på bebisens huvud lossnar så de måste sätta en ny. Vi väntar och väntar, känns som att jag håller på att dö av smärtorna.

13/6 Kl 01.30
Äntligen kommer narkosdoktorn och min ryggbedövning sätts, känner att den har effekt rätt omgående och efter en stund kan jag sluta med lustgasen. Känner mig varm i benen, tappar känseln i huden på båda benen och börjar skaka något hemskt. Slappna av går verkligen inte hur mycket jag än försöker.

Skalpen lossnar ett flertal gånger vilket ingen förstår varför men de försöker om och om igen och till slut fastnar en.

Kl 04.30
Jag börjar få ont i min högra ljumske, känner att något är fel. Värken börjar komma tillbaka, ryggbedövningen har släppt på vänster sida (PANIK!!!). Får börja med lustgas igen men det hjälper inge vidare. Kort där efter känner jag tryck neråt, bebisen skruvar sig ner det sista.

Kl 05.00
Jag undersöks, nu börjar barnmorskan misstänka sätesbjudning (ännu mer PANIK!!!!).
Jag vill verkligen inte föda i säte, säger jag till barnmorskan. Ännu en barnmorska kommer och känner men är lika osäker hon. Läkare tillkallas som gör ett ultraljud, huvudet ligger neråt (lättnad).

Kl 05.15
Krystvärkarna börjar, huvudet står precis innanför men….det är en vidöppen ansiktsbjudning (att ansiktet kommer först istället för huvudets ovansida). Märker på barnmorskan att hon blir lite stressad, mer personal kommer in i rummet. Två stycken står och trycker mina ben mot min bröstkorg, Johan vid mitt huvud och barnmorskan använder båda sina händer och töjer ut mig så mycket hon kan och säger åt mig att krysta. Har så ont vid detta laget att jag bara gråter och säger att jag inte fixar mer.
- Jo du klarar detta, säger hon peppande. Ta ny luft och krysta, ny luft och krysta hela tiden.
Jag bet ihop och gjorde som hon sa.

Kl 05.21
så föds lilla Ellie. Hon vägde 3790g och var 53cm lång ♡

Kändes som att jag sprack upp helt och hållet men fick bara sy ett stygn invändigt och tre små utvändigt. Ellie skrek omgående och barnläkare kollade till henne med en gång. Hon var väldigt svullen i ansiktet och blå om munnen och kinderna, annars mådde hon bra. Så från första värken tills att hon var född tog det 9h denna gången istället för 26.5h som med Annie men denna gången var det mycket mer intensivt.

Allt går väldigt fort i slutet, jag och Johan är väldigt tagna och chockade. Barnmorskan berättar att det blev bråttom att få ut Ellie men de vill inte stressa oss mer än nödvändigt.
Nu fick vi även svar på varför skalpen lossnade hela tiden, de satt i Ellies panna. Så hon hade en del sår när hon föddes.
Barnmorskan sa att hon och undersköterskan skulle komma upp till oss på BB samma kväll och prata igenom saker och ting eftersom det inte riktigt blev som man tänkt sig. Detta var även hennes första ansiktsbjudning under hennes 10 år som barnmorska.

Ellie blev en riktig snackis på både förlossningen och BB.
- Jasså det var denna lilla damen som gjorde en annorlunda entré, sa de.

Sen väl på BB så fick jag veta en sak jag inte hade en aning om, tydligen skulle jag fått antibiotika under förlossningen. Pga att jag hade haft GBS i urinen under graviditeten, bakterier som kan överföras till barnet under förlossningen så de kan råka ut för infektion efteråt.
Så vi fick inte åka hem som vi tänk oss, var tvungna att stanna minst två dygn så de kunde övervaka Ellie så hon inte blev sjuk.
Men allt var bra och vi åkte hem måndagen den 15/6.

Så gick det till när Ellie kom till världen, en aning traumatiskt men jag är glad att jag inte behöver gå igenom det igen. Nu har jag mina två underbara ungar som jag alltid sett min familj, nu är den komplett ♡

 ♡     ♡     ♡

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0