Vecka 28 och 21 år gammal!

Igår så fyllde jag 21 underbara somrar och de firade jag tillsammans med familjen (tyvärr kunde inte min älskade vara med). Fick mycket fina saker som var till bara till mig =) hörde från både höger och vänster att de va svårt att hitta något som bara var till mig och inte mig och johan eller mig och bebisen =P
Men folk lyckades och jag är väldigt glad för de jag fick!

Nu är jag i vecka 28 och i 7:e månaden (12 veckor kvar), känns sjukt egentligen att tiden har gått så fort fram hit om man blickar tillbaka. Längtar så efter att få se de lilla livet, få hålla i de och känna att här är något som jag har vart med och skapat. Sååååå häftigt!


Bebisen

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

Mamma

Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.

Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

 

Ha de bäst kram kram<3


Kommentarer
Postat av: Millah - med bebis i magen ♥

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-09-05 @ 11:16:53
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0